Wednesday, August 21, 2013

Watain - The Wild Hunt (2013)



Watain никога не са ми били особено любима група, Sworn to the Dark (2007) когато излезе, направи ми добро впечатление, но нищо повече. След това с Lawless Darkness (2010), дръпнаха много, много напред, като може би станаха НайГолямата блек група, разбирано от “true” гледна точка. И така постепенно, новият им албум The Wild Hunt стана едно от НайЧаканите издания през тази година в цялата сцена, което важи и за мен. Дойде и денят, в който чух албума, след това още веднъж и още, и още и така до близо 20 завъртания. Но големият въпрос е, реално заслужава ли си толкова слушане този албум…
…ами да, заслужава си. Watain са стигнали много, ама наистина много напред и преспокойно може да се каже, че издадоха своя „Черен” албум в смисъл на албум на Metallica, не в смисъла на „черен” метъл. Всъщност, като споменах Metallica, в някои от песните прозира доста явно влияние от тях в периода ’88-’91. Но темата за странностите в звученето на албума ще ги оставя по-нататък в това писание. Честно казано, шумът, който вдигна този албум, лично на мен ми дойде в повече. Добра е музиката, така важната визия и идеология също отново е добре реализирана, атмосферата, която пресъздават песните продължава поетата линия от предишните албуми. Обаче толкова, просто групата издаде албума с 2-3 странности и най-доброто, което може. Лично за мен новият Satyricon, бил той добър или лош, е доста по-интересен като очакване и вероятно звучене, а и норвежците винаги са биели шведите по развитие и разчупване на звученето, което кара трютата да си повръщат баниците от 80 ст., но това си е техен проблем. Че всичкият този шум и възгласи покрай албума за мен са прекалени, вярно е, че в момента блека се нуждае от група, която да поведе стила и той отново да се върне на върха, а и реално е последният интересен стил, който се появи в метъла, а не отделни групи, но пък нарочното бутане на една група за такива ми идва малко изкуствено. Но отново да се върна към музиката в албума.
Този път няма как да избягам от прословутото ми обяснение, че „няма нужда от обясняване на песни, тъй като е нефенско, а и албумът трябва да се слуша цял”. Естествено, защото трябва да се направя на интересен, няма да ги карам по ред точно.
Night Vision, т.е. въвеждащото интро в албума, в началото има доста интересно сходство с Transcendental Requem of Slaves на Satyricon, но впоследствие бързо минава и си е добро интро за откриване на албума, че и за бъдещите концерти. Като цяло, вече в музиката влиянието на Dissection и Jon Nodtveidt по-скоро е на концептуално ниво, не на музикално, макар че The Child Must Die започва като тъп Dissection, т.е. разбирайте Reinkaos (2006), но след това си влиза в релси, а и към края на песента пак има Dissection-ски мотив, но този път от хубавия, разбирай от 90-те. Sleepless Evil  преспокойно може да мине за безсмислена тресня на Marduk от времето с Legion, но пък за трютата ще бъде буквално…златен дъжд. Известни сходства с Marduk също има и в De Profundis и All That May Bleed, но по-скоро са случайности, идващи от произхода на двете групи, като втората песен за мен е ненужно накъсана. Outlaw започва наистина много добре, а и като цяло е една от добрите песни, но такова начало на песен, определено не подхожда на Watain или група с подобни стремежи за оглавяване на сцената. Black Flames March определено ми е фаворита в албума, заедно с две определени песни, за които ще стане въпрос по-нататък и то подробно. Инструменталът Ignem Vine Mittere си е на ниво, а и като цяло инструменталите, които групите слагат в албумите си, по-скоро клонят към ненужни, но този не е от тях. А и тук си пролича споменатото влияние на Metallica. Закриващата Holocaust Dawn нито изпъква с нещо, нито е ненужна.
И така достигнах и до двете „различни” песни в албума и като цяло може би двете най-добри – They Rode On и The Wild Hunt. Първата, която преспокойно може да наречем готик балада, наистина би шокирала всички блек фенове. Чисти вокали, полублусарско соло, че и женски вокали, песен имаща много повече общо с готика в Германия и Швеция от средата на 90-те, отколкото с какъвто и да е било блек. Но въпреки това реализацията е повече от добра и значително разнообразява албума от това да бъде една глуха „анти-космическа патардия”. В другата взета под прицел песен – The Wild Hunt, също се усеща лек готически нюанс, но тук влиянието и сянката, под които е песента, са други – Bathory. При условие, че пристрастията ми към тази група и личността на Quorthon са огромни, подобна песен няма как да не бъде похвалена. И да, влиянието е по-скоро от първите им викинг албуми, не от тресните от началото на 80-те, но подобно отдаване на почит към една от най-влиятелните и подценявани фигури в сцената няма как да не остане поощрено.
Че това е общо взето, каквото мисля за албума и какви впечатления ми е оставил. Както казах, шумът, който се вдигна, е леко изкуствен и прекален и би бил заслужен, ако бяха заложили повече на новото в музика, без да променят звученето си. Трютата и разните очилати многознайковци вероятно ще останат доволни от този „продукт”. А и оценката може да ви се стори леко ниска, при условие, че писах 8-ци на новите албуми на Alice in Chains и Amon Amarth и подобна на новата Chimaira, които вероятно ще бъдат доста по-назад в класацията ми в края на годината, а и навъртяните слушания вероятно ще са в пъти по-малко от тези на The Wild Hunt. Но като се стремиш да бъдеш най-добрия, не трябва да допускаш слабости.

Оценка: 7,5/10

No comments:

Post a Comment